Nuno’s Historie

I de sidste 25 år har Nuno arbejdet målrettet og dedikeret med at fremme økologien indenfor legetøj og tøj.

Det hele startede med kombineret katalog og web salg tilbage i 1999.

I starten var det økologiske bamser i kæruld fra Finnland, hurtigt blev sortimentet udvidet til også at omhandle tøj og trælegetøj.

Nuno var pioner indenfor bæredygtighed og med fokus på at få alle mistænkelige kemikalier væk fra legetøj til de mindste.

Stifter og indehaver Anni Vedel, blev i 1998 mor til en søn født på Rigshospitalet, som universitetshospital blev man tilbudt at komme med i flere forskningsforsøg,  sønnen blev en del af et forskningsprojekt med fokus på, hvorfor børn allerede fra fødslen kan have stoffer i kroppen der på ingen måde er sundt, "Bedre sundhed for mor og barn".

Det kickstartede interessen for alternativer til plastiklegetøj og tøj farvet med Azo og andre kræftfremkaldende stoffer.

Siden 2005 har Nuno arbejdet med at udbrede salget i form af engrossalg af økologisk produceret tøj i hele Skandinavien. Fra primært at være tiltænkt de mindste er salget nu stabilt fordelt både på voksne og børn.

Heldigvis har tiden være med Nuno og tankerne bag firmaet.

Visionen er fortsat den samme, at minimere klimaaftrykket (footprint, CO2 aftryk) eller hvad man ønsker at kalde det, derfor er alle 10 brands som Nuno arbejder for fra Europa. Den lave transport belastning og dermed også pris for kunderne er også en vigtig ingrediens, når der skal tænkes bæredygtigt.

De unge vil heldigvis gerne den vej, og i kombination med at købe mindre, købe genbrug er det oplagt at tilføje tøj  der holder over flere sæsoner samtidigt med det er produceret af naturlige materialer.

Træer genplantes når det gælder produktionen af trælegetøj.

Modebranchens konventionelle produktion er ofte meget klimabelastende, med lang transport og produktionsvilkår ingen i Danmark selv ville accepterer. Det handler ofte om mange nye kollektioner om året, store produktioner for at få omkostningerne ned men med det resultat at ufattelig meget nyt tøj smides på lossepladser i lande langt fra Europa. Det kan vi ikke være bekendt.

Anni Vedel, indehaver af Nuno.